KPIs บุคลากร งานวิจัย เอกสารวิชาการ วิทยานิพนธ์ หลักสูตร นักศึกษา โครงการ/กิจกรรม หน่วยงาน ค้นหา เข้าระบบ  
สารสนเทศ : คอมพิวเตอร์ อาคารสถานที่ หน่วยประสานงานศิษย์เก่า รายงานประจำปี
[E-Sarabun] (เดิม) : [E-Sarabun] (ใหม่) : [FON Web Portal] : [CMU E-Mail] : [FON KM] การจัดการความรู้ในองค์กร : [FON eMeeting]

   โครงการวิจัย
ค้นหาโครงการวิจัย
โครงการวิจัยทั้งหมด
โครงการวิัจัยที่คนเข้าบ่อย
โครงการวิัจัยเด่น

   แยกสังกัด/งบประมาณ
ทุกสังกัด
สํานักงานคณะพยาบาลศาสตร์
กลุ่มวิชาการพยาบาลกุมารเวชศาสตร์
กลุ่มวิชาการพยาบาลจิตเวช
กลุ่มวิชาการพยาบาลพื้นฐาน
กลุ่มวิชาการพยาบาลศัลยศาสตร์
กลุ่มวิชาการพยาบาลสาธารณสุข
กลุ่มวิชาการพยาบาลสูติศาสตร์และนรีเวชวิทยา
กลุ่มวิชาการพยาบาลอายุรศาสตร์
กลุ่มวิชาบริหารการพยาบาล
ศูนย์บริการพยาบาล
ศูนย์ความเป็นเลิศทางการพยาบาล






 

-
Effect of A Training Program on Knowledge and Practice Regarding Developmental Care of Neonates Among Nurses

หัวหน้าโครงการ

 ผศ.มาลี เอื้ออำนวย

หน่วยงาน

 กลุ่มวิชาการพยาบาลกุมารเวชศาสตร์

แหล่งสนับสนุนงานวิจัย

 CMB

ระยะเวลาดำเนินการ

 1 สิงหาคม 2542 - 15 กันยายน 2547

สถานะ

 ดำเนินการแล้วเสร็จ




กลุ่มวิจัย

  • กลุ่มวิจัย Child Health

    ลักษณะโครงการ

    Advanced technology in the field of neonatology has resulted in an improved survival rate for all ill infants. However, follow up studies indicate that despite this decrease in mortality, some infants, especially those born preterm, and some ill full-term infants, continue to be at-risk of poor neurodevelopmental outcomes. Studies conclude that developmental care fosters the neurobehavioral and physiological organization of infants. Most neonatal care in Thailand still focuses on meeting the physiological needs of preterm or ill infants, with less attention on developmental care. This survey study aimed to compare knowledge and practice among nurses regarding developmental care of neonates before and after attending a training program on developmental care. Sixty eight nurses working in hospitals in Northern and Southern parts of Thailand, participated in this study. Subjects were obtained by purposive sampling, and statistical comparison was made by using one way repeated ANOVA and Shaffe’ method. The results showed that the knowledge mean scores of nurses on pretest , immediate post test, 3 month, and 6 month post test were significantly different (p<.01). The knowledge mean scores on immediate, 3 month, and 6 month post tests were significantly higher than the pretest (p<.01). The study also found that the practice mean scores of neonatal nurses on pretest, 3 month, and 6 month post test were significantly different (p<.01), but only the practice mean score on 6 month post test was significantly higher than the pretest score (p<.01). This study demonstrates that a training program on developmental care enhances both knowledge and practice regarding developmental care of neonates among nurses, and it is suggested that a training program on developmental care should be provided continuously to all neonatal nurses.

    การเผยแพร่ผลงานวิจัย

    1 . สื่อสิ่งพิมพ์ : Preceedings The International Conference "Improving Life Through Health Promotion: Nurses Making a Difference" at Pang Suan Kaew Hotel

    รายชื่อนักวิจัย

    1 . ศ. ดร.Susan Tucker Blackburn (นักวิจัยร่วม) , จาก Department of Family and Child Nursing, School of Nursing, University of Washington, Seattle, Washington, USA.
    2 . ผศ.จุฑามาศ โชติบาง (นักวิจัยร่วม)
    3 . อ.พัชรี วรกิจพูนผล (นักวิจัยร่วม)

  •  
     

     

       
    ระบบสารสนเทศนี้ได้รับความเอื้อเฟื้อจาก คณะเกษตรศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
    http://www.nurse.cmu.ac.th